Velká obec vyhlašuje všemu obyvatelstvu, že litevský kníže IDZikmund Korybutovič (kněz Sigmund Jeho Milost) se vší obcí (se vší obcí) dohodl na smíru (milostivé léto), podle něhož mají přestat všechny sváry, které mezi pražany vznikly kvůli smrti kněze IDJana Želivského (kněze Jana) a jiných tou dobou stíhaných lidí. Všichni ti, kteří ze strachu utekli z města po převratu strany IDŽelivského, mají možnost se navrátit a odprosit knížete i obec. Zakazuje pod trestem smrti připomínání minulých událostí ve zlém, konání tajných schůzek a porad a prostituci (aby žádný hospodář nechoval ižádných prázdných žen frejovných a oplzlých). Vyzývá pražského IDarcibiskupa Konráda z IDVechty (arcibiskup), aby nejbližší neděli (v tu neděli ježto nynie najprvé přijde) 31. května uspořádal synodu duchovních a univerzitních mistrů (všichni mistři a kněžie k zákonu Božiemu příchylní). Dále zakazuje ve městě všem pánům, rytířům, panošům i hostům (pánóm, rytieřóm, panošiem i všem hostem, buďte Poláci neb Čechowé) sváry, hazardní hry, urážky či necudnosti vedoucí k bitkám; to pod trestem ztráty ruky v případě pouhého tasení zbraně a trestem smrti v případě poranění zbraní. Nařizuje pod trestem ztráty majetku využívání pražské měny v oběhu a zakazuje pokoutní mincovny. Ohlašuje propuštění IDZáviše Černého z IDGarbowa (Záwiše Černý) ze zajetí, na žádost IDknížete Korybutoviče a pod podmínkou jeho návrat v čase od svatého Bartoloměje (od svatého Bartoloměje nynie najprvé příštieho) 24. sprna, pokud by k tomu byl vyzván. Na závěr obec postupuje knížeti Pražský hrad pro jeho posádku.
- Zap 1868, s. 201‒202.
- Zap 1868b, s. 967‒968.
- Tomek 1879-IV, s. 247‒248, 251.
- Smolík 1894, s. 25.
- Tomek 1899-IV, s. 245‒246, 249.
- Bartoš 1914, s. 313.
- Chalupný 1924, s. 56.
- Prokeš 1928b, s. 2, pozn. 3.
- Hrejsa 1947–1948, s. 188.
- Castelin 1952b, s. 87.
- Castelin 1953, s. 171.
- Bartoš 1960a, s. 76.
- Bartoš 1965, s. 172‒173.
- Zilynská 1985, s. 46.
- Grygiel 1988, s. 63.
- Grygiel 1990, s. 10.
- Šmahel 1993-III, s. 123, 360, pozn. 238.
- Černý 1998, s. 39.
- Šmahel 2002-II, s. 1259.
- Čornej 2003a, s. 303.
- Čornej 2011, s. 198.
- Čornej 2019, s. 466‒467.
„Výnos obce Weliké, učiněný v ochtáb Božieho vstúpenie roku 1422.“
Račte poslúchati, žeť sie stalo milostivé léto: že kněz Sigmund Jeho Milost se vší obcí, s chudými i bohatými, na tom sú ostali, aby ty všechny nechuti mezi bratřími pominuly, kteréž sú nechuti vzrostly byly pro smrt dobré paměti kněze Jana a jiných lidí v ta doba stínaných. A aby všichni mistři, páni, panoše i městěníné, kteříž sú proto a pro strach mnozí vyběhli, zasě do města sie navrátili, a vinní aby sie i kniežeti i obci pokořili a odprosili. A tak aby v svornosti a v jednotě v pravdách Božích stáli, a sobě pomáhali, ničímž zlým toho sobě nezpomínali, ale sobě milostivě jako laskaví bratřie odpustili. Pakli by čím zlým která strana druzie zpomenula, ten má hrdlo i statek Kněžie Milosti a obci propadnúti. Dále račte poslúchati, žeť sie pronášejí pokútné rady a schodové dávno obcí zapověděné. Protož ktož by takové věci jednal, a kněze sie a pánóv doneslo, neplatíť jemu než hrdlo. Dále račte poslúchati: aby arcibiskup, všichni mistři a kněžie k zákonu Božiemu příchylní v tu neděli ježto nynie najprvé přijde v hromadě byli a sněm jměli, a tu aby sie ustanovili vedlé zákona Božieho a vedlé Písma svatého, aby výtržek ižádných nebylo, ale aby sie v svornosti Bohu čest a chvála dála. Račtež dále poslúchati: že kněz Sigmund Jeho Milost všem pánóm, rytieřóm, panošiem i všem hostem, buďte Poláci neb Čechowé, přikazuje a zapoviedá, aby ižádných sváróv nestrojili, ani v domiech, ani před domy, ani v které kostky anebo v kterú hru hráli, ani láli, ani které oplzlosti mluvili ani činili. Pakli by kto to přestúpil, a meč nebo kord neb jinú braň na koho vytrhl a pozdvihl, buď to v domu nebo před domem, tomu plati ruka; pakli by kto ranil, tomu nic jiného neplatí než hrdlo. Item aby všichni domácí i hosté odkudžkolivěk a za kterúžkolivěk kúpi, brali penieze i groše v pražských mincech dělané: a pakli by kto nechtěl bráti, tomuť má ten statek pobrán býti a chudým rozdán, a sám na Kněze Milosti a na panské býti. Item knieže, páni i obec přikazují, aby žádný hospodář nechoval ižádných prázdných žen frejovných a oplzlých: pakli by kto byl v tom shledán, žeť jemu i jí neplatí než hrdlo. Item kižádosti Kněze Milosti obec Weliká povolila jest a přikázala, že pan Záwiše Černý jest propuštěn na postavenie od svatého Bartoloměje nynie najprvé příštieho. Item ku přikázaní obce Weliké Kněze Milosti jest hradu Pražského postúpeno.