Rytířské vojsko (militaris exercitus) oznamuje všem věřícím, že nedaleko v IDČechách (in Bohemia) se dopouštějí vůči katolické víře a celé církvi závažných urážek, tupení, útoků, krveprolití, vraždění, zatracování a zlého jednání přesahujícího veškerou mez. Přes vynaložené úsilí vykořenit takové nepravosti, neměla dosud tato snaha náležitý úspěch, pravděpodobně z dopuštění Božího, aby byla vyzkoušena pevnost víry v srdcích věřících. Dokonce tyto pomluvy, urážky, hanění, zatracování a hanebné jednání sílí, i proto, že v těchto dnech polevila téměř veškerá branná moc křesťanů. Všemohoucí Bůh tedy roznítil srdce některých jemu oddaných a zastánců víry tak, že na shromáždění knížat IDfrancké provincie (Franconie provincie, que alias orientalis Francia) IDFridrich III. z IDAufseßu (Fridericus Bambergensis), IDJan z IDBrunu (Joannes Herbipolensis), braniborský markrabí IDFridrich I. Hohenzollernský (Fridericus marchio Brandemburgensis) a značný počet hrabat, baronů, rytířů a vojenských velitelů v IDBamberku (civitate Bambergensi) se odřekli takových hanobení katolické víry, bludů a špatností. Vzali také v úvahu arcibiskupy a kurfiřty svolaný sněm, který se měl konat v městě IDMohuči (civitate Maguntinensi) po nejbližším svátku Očišťování Panny Marie (post festum purificacionis beate Marie proxime venturam) 9. února.
Hrabata, baroni a rytíři po zralé úvaze uznali níže psané cesty a způsoby za správné a jednomyslně se přiklonili k úmluvě tohoto společenství či spolku. Při tom pevně důvěřovali Bohu, že stejnou touhou podnítí srdce mnoha jiných. Proto se dohodli, že kvůli obraně a povzbuzení zbožných křesťanů ještě přibývajících v IDČeském království (regno Bohemie), kteří až dosud snášeli mnoho trápení a úzkosti a statečně bojovali proti těmto bludům, promění vojenská cvičení, hry a zábavy, jimž se dosud obvykle oddávali na turnajích a rytířských kláních, v pronásledování těchto kacířů tímto způsobem: Vojevůdcem a praporečníkem a korouhevním znamením tohoto společenství má být obraz rodičky Panny Marie s obrazem jejího dítěte, před nimiž svatý Jiří přijímá na kolenou jako odměnu za vítězství květinový věnec (virginis Marie cum beatissimi sui parvuli imagine et ante easdem gloriosus miles beatus Georgius genibus flexis bravium laudabilis milicie sue, sertum scilicet floridum suscipiens).
Dále ti, kteří se připojí k tomuto rytířskému uskupení, budou tak muset učinit na své náklady a opatřit si koně, zbraně, služebníky a další věci podle svých možností a budou se muset dostavit do nejbližší neděle po Letnicích, tedy na svátek Svaté Trojice (ad dominicam proximam post penthecosten que est festum trinitatis) 15. června, do IDChebu (in opido quod Egra), kde budou stanoveni také hejtmani. Až toto rytířské vojsko vytáhne, má se po šest týdnů usilovně cvičit v boji proti nevěřícím. A bude se muset konat slavnost zvaná stůl neboli tabule rytířské (mesna sive tabula militaris honoris ... der erentafel) cti, tedy slavnost, při níž se udělují jednotlivcům za zásluhy odměny rytířské slávy.
- IDJan Wertheim: N/A; N/A; ohlášené přivěšení pečeti
- IDVilém z IDCastellu: N/A; N/A; ohlášené přivěšení pečeti
- IDKonrád Schenk: N/A; N/A; ohlášené přivěšení pečeti
- IDErkinger ze IDSeinsheimu: N/A; N/A; ohlášené přivěšení pečeti
- IDArnold ze IDSeckendorfu: N/A; N/A; ohlášené přivěšení pečeti
- IDKonrád z IDAufseßu: N/A; N/A; ohlášené přivěšení pečeti
- IDVít z IDRotenhanu: N/A; N/A; ohlášené přivěšení pečeti
- IDEberhard ze IDSchaumbergu: N/A; N/A; ohlášené přivěšení pečeti
- IDKarel z IDHeßbergu: N/A; N/A; ohlášené přivěšení pečeti
- IDMatyáš z IDLiechtensteinu: N/A; N/A; ohlášené přivěšení pečeti
- IDEberhard Förtsch z IDThurnau: N/A; N/A; ohlášené přivěšení pečeti
- IDJindřich Fuchs z IDEltmannu: N/A; N/A; ohlášené přivěšení pečeti
- A: N/A
- B: ÖNB Wien; Cod. 3296; fol. 422; aktuální uložení neověřeno.
- Bezold 1875, s. 96.
- Bartoš 1966, s. 23.
- Polívka 1992a, s. 99.
- Šmahel 1993-III, s. 190, 194.
- Schneider 1996, s. 128‒130.
- Čornej 2000, s. 484‒485.
- Jánský 2001-II, s. 9‒13.
- Šmahel 2002-II, s. 1418.